4.3.1 Hart van de Heuvelrug/ Vliegbasis Soesterberg
Doelstelling
Hart van de Heuvelrug/ Vliegbasis Soesterberg (HvdH/ VBS) is een unieke integrale gebiedsontwikkeling gericht op het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit en belevingswaarde van de Utrechtse Heuvelrug. Het programma gaat uit van de ontwikkeling en versterking van de natuur in dit gebied. Er wordt een robuust groen netwerk gemaakt en versnippering van de natuur tegengegaan. Het investeren in de natuur is mogelijk door in het gerealiseerde groene netwerk ook ruimte te bieden om te wonen, werken en recreëren, het zogenaamde “schaakbordmodel”. Met de opbrengsten vanuit gronduitgifte voor wonen en werken investeren de gebiedspartners in de ontwikkeling van natuur.
Kenmerken
Besluit PS | 2015- vaststellen Samenwerkingsovereenkomst Hart van de Heuvelrug en Samenwerkingsovereenkomst Vliegbasis Soesterberg |
---|---|
Projectfase | Ontwikkeling en uitvoering |
Startjaar | 2004 |
Verwacht jaar afronding | Ntb |
Het totale programma beslaat twee aparte samenwerkingsovereenkomsten/exploitaties: Hart van de Heuvelrug en Vliegbasis Soesterberg. Deze worden hieronder apart toegelicht.
Voortgang activiteiten
Hart van de Heuvelrug
De provincie Utrecht is binnen het programma HvdH nog verantwoordelijk voor de volgende projecten: Kamp van Zeist, Woonwijk Sortie 16 en de Oostelijke Corridor.
Naast de provinciale projecten zijn er ook projecten die onder leiding van de gemeenten Zeist en Soest worden uitgevoerd. Dit zijn voor de gemeente Zeist de projecten Willem Arntszhoeve en Huis ter Heide West. Voor de gemeente Soest gaat het om het project Oude Tempel.
De financiële eindverantwoordelijkheid voor deze gemeentelijke projecten ligt bij de provincie. Omdat deze projecten niet drukken op de provinciale begroting zijn ze niet in deze zomernota opgenomen.
Er zijn nog 3 provinciale projecten in Hart van de Heuvelrug die uitgevoerd worden. Het gaat dan om:
Sortie 16
Dit is een woningbouwontwikkeling van 150-200 woningen. Door het specifieke, bosachtige karakter en de ligging op de Heuvelrug heeft Sortie 16 de potentie om een aantrekkelijke en onderscheidende woningbouwlocatie te worden. In het woningbouwprogramma is veel ruimte opgenomen voor woningen in het sociale en middeldure segment. Het bestemmingsplan is door de gemeenteraad van Zeist vastgesteld. Er is beroep aangetekend bij de Raad van State. Zitting en uitspraak worden in de tweede helft van 2024 verwacht.
Bij de ontwikkeling van Sortie 16 is heeft de nadruk sterk gelegen op natuurinclusiviteit en is veel aandacht besteed aan het behoud en versterken van de aanwezige flora en fauna. Er is een Activiteitenplan opgesteld waarin de te nemen maatregelen voor de aanleg- en beheerfase zijn vastgelegd. Op basis van het Activiteitenplan is in december 2022 is voor de ontwikkeling van Sortie 16 door het bevoegd gezag ontheffing verleend in het kader van de wet natuurbescherming. Deze ontheffing is inmiddels onherroepelijk. Er is aanvullend onderzoek uitgevoerd naar de aanwezigheid van haas, konijn en kleine marterachtigen. Hiervoor is een aanvullende ontheffing (inmiddels omgevingswet activiteiten Flora en Fauna) ingediend.
Kamp van Zeist
Het terrein Kamp van Zeist is door de provincie Utrecht in november 2022 aangekocht van Defensie/ Rijksvastgoedbedrijf. Hierdoor kan de omvorming van dit bedrijventerrein naar natuur van start gaan. Het Utrechts Landschap heeft een inrichtingsplan gemaakt voor het terrein. De opstallen en verhardingen worden verwijderd en het gebied wordt als opengesteld natuurgebied aangesloten bij de uitgestrekte natuurgebieden ten zuiden van de A28.
In het najaar van 2023 is gestart met de sloop van de aanwezige opstallen. Er zijn in het gebied vleermuizen kasten geplaatst en er is een vleermuizen toren gerealiseerd als mitigerende maatregel voor de sloop van de gebouwen.
Wij hebben ingestemd met het tijdelijk in gebruik geven van een deel van het terrein voor de opvang van vluchtelingen door het COA. De opvang zal ongeveer 5 jaar duren. Vooruitlopend daarop starten wij daar waar mogelijk op het terrein wel met de vergroeningsopgave.
Oostelijke corridor
Het natuurterrein op het Ecoduct Boele Staal zou via een openbare aanbesteding verkocht worden aan een natuur beherende partij. Op basis van een advies van een taxateur is de inschatting dat hiervoor geen animo vanuit de markt zal zijn. We overleggen met Het Utrechts Landschap over de mogelijkheden van overdracht ten behoeve van beheer.
Vliegbasis Soesterberg
Het 'rode' gedeelte van het plan Vliegbasis Soesterberg bestaat uit drie woningbouwlocaties: een nieuwe woonwijk aan de zuidzijde van de vliegbasis, de kavels Westflank aan de Dolderseweg en een bouwkavel aan de Amersfoortsestraat. De ambitie is een duurzame en kwalitatief hoogwaardige woonwijk te realiseren, die zich voegt in de omgeving met hoge natuur- en landschappelijke waarde. Daarnaast bestaat het programma Vliegbasis Soesterberg uit de groene projecten Park Vliegbasis Soesterberg en de ecologische corridor Camp New Amsterdam.
De ontwikkelingen en voortgang van de projecten onder provinciale regie zijn als volgt:
Woonwijk Vliegbasis Soesterberg
Er wordt invulling gegeven aan het creëren van randvoorwaarden waarbinnen de woonwijk ontwikkeld kan worden.
- Woningbouwprogramma: Het indicatief woningbouwprogramma voor de Woonwijk Vliegbasis Soesterberg bestaat uit 239woningen. Er is een verkenning uitgevoerd om binnen het programma ook te voorzien in een aandeel betaalbare woningbouw, een en ander ingegeven door marktontwikkelingen en de behoefte aan betaalbare woningen in de regio. De Stuurgroep HvdH-VBS heeft in november 2023 ingestemd met het inpassen van 27 betaalbare woningen in deze wijk. Deze maken daarmee onderdeel uit van het totale woningbouwprogramma en de (proef)verkaveling van de woonwijk.
- Ontheffing Wet Natuurbescherming: in maart 2021 is de ontheffing voor de Wet natuurbescherming voor de woonwijk verleend. Hiervoor is een maatregelenpakket gemaakt dat is gericht op de duurzame instandhouding van onder andere de veldleeuwerik. Dit pakket aan maatregelen was randvoorwaardelijk voor het verkrijgen van de benodigde ontheffing Wet natuurbescherming. Tegen het verlenen van de ontheffing is beroep aangetekend bij de rechtbank. De rechter heeft de provincie in het gelijk gesteld. Inmiddels is hoger beroep aangetekend bij de Raad van State. Naar verwachting zal de Raad van State pas in 2025 uitspraak doen.
- Planologische procedures: Voor het realiseren van de woonwijk is in 2012 reeds door Zeist en Soest een bestemmingsplan vastgesteld. Om de in deze bestemmingsplannen opgenomen geluidscontouren van het bedrijventerrein Soesterberg Noord weg te nemen zijn nog een drietal zogeheten wijzigingsplannen opgesteld en vastgesteld door de gemeente Zeist en Soest.
- Sanering PFAS: Als gevolg van langdurig gebruik van PFAS-houdend blusschuim door Defensie op de voormalige Vliegbasis Soesterberg dient een grond- en grondwatersanering te worden uitgevoerd alvorens een deel van de woonwijk kan worden ontwikkeld. De saneringsmogelijkheden zijn in samenwerking met Defensie onderzochten ook is met het Rijk overeenstemming bereikt over het kostenverhaal bij de sanering. Er is budget beschikbaar gesteld voor de sanering zelf, maar ook voor een kennisontwikkelingsprogramma. Aanvullende bodemonderzoeken zijn begin 2024 uitgevoerd met doel in het najaar van 2024 een saneringsplan op te stellen, nadien voor de sanering een vergunning aan te vragen bij het bevoegd gezag en de sanering vanaf 2026 uit te voeren.
- Handboek Inrichtingsprincipes: door de ontwikkeling van de Woonwijk Vliegbasis Soesterberg en Sortie 16 zal er in de toekomst sprake zijn van één aaneengesloten woongebied. Om die samenhang in dit woongebied tot stand te brengen is in nauwe samenwerking met de gemeenten Zeist en Soest een Handboek Inrichtingsprincipes ontwikkeld. In dit handboek zijn randvoorwaarden vastgelegd en afspraken gemaakt over het ontwerp, de aanleg en beheer(afspraken) van de openbare ruimte. Met dit handboek kunnen de beoogde ambities en kwaliteit van de inrichting van de openbare ruimte worden geborgd. Het handboek is in de Stuurgroep HvdH-VBS van november 2023 vastgesteld.
- Q-team: Ten behoeve van het stimuleren en bewaken van een kwalitatief hoogwaardige uitontwikkeling van Woonwijk Vliegbasis Soesterberg (en Sortie 16 en Kavels Westflank) is een kwaliteitsteam (Q-team) opgericht. Onder regie van de provincie adviseren specialisten over de planuitwerking en beoordeelt het team voorstellen van toekomstige initiatiefnemers. Dit betreft zowel de openbare ruimte, buitenruimte en de woningbouwplannen. Het Q-team wordt bemenst door stedenbouwkundigen, een landschapsontwerper en afgevaardigden van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit van Zeist en Soest. De provincie voert het secretariaat van het Q-team en levert de voorzitter van het team.
Kavels Westflank
De provincie is grondeigenaar van een terrein aan de Dolderseweg. Hier zijn 5 particuliere kavels voorzien. Het bestemmingsplan voor de Kavels Westflank is door de gemeente Zeist vastgesteld en onherroepelijk. Er wordt ecologisch onderzoek gedaan en indien nodig en omgevingsvergunning activiteiten Flora en Fauna ingediend. De verkoopprocedure wordt gestart nadat vergunningen op orde zijn en ook kavelpaspoorten zijn opgesteld.
In het plangebied aan de Dolderseweg staat momenteel nog een gekraakte woning. Er is onderzoek gedaan naar de bouwkundige staat en de veiligheid/onveiligheid van het pand en er is een juridische analyse gemaakt naar aanleiding van de onderzoeken. Aan de hand hiervan is geconcludeerd dat er op dit moment geen juridische mogelijkheden zijn om te komen tot een succesvolle ontruiming van het pand. Ontruiming is pas aan de orde als er daadwerkelijk ontwikkeling op het perceel gaat plaatsvinden. De provincie staat in nauw contact met de krakers over de beoogde ontwikkeling.
Park Vliegbasis Soesterberg
De herinrichting van het park (aanleg van wandel- en fietspaden, entrees, bebording, routes, hekwerk, uitkijkpunten, vogelkijkhut, meubilair en informatievoorziening) is in het najaar 2023 afgerond.
Ecologische corridor Camp New Amsterdam
Dit is de laatste ontbrekende schakel in de westelijke corridor. Het is een essentiële schakel en de enige die in fysiek opzicht nog gerealiseerd moet worden. Provincie Utrecht heeft de opdracht voor de sloop van de gebouwen in de corridor uitgegeven aan Defensie. Deze sloop wordt opgenomen in het nationale sloopprogramma van Defensie. RVB neemt de uitvoering op zich, in opdracht van Defensie en in nauwe samenwerking met de provincie.
In planning zal het sloopwerk medio 2024 starten en daarna kan het gebied waar nodig nader ecologisch worden ingericht. Het terrein blijft in eigendom bij Defensie.
B.V. Hart van de Heuvelrug
Provinciale Staten hebben in november 2023 een besluit genomen om een externe BV Hart van de Heuvelrug op te richten voor de uitvoering van de woningbouwlocaties woonwijk Vliegbasis, Sortie 16 en de Kavels Westflank. De oprichting van de entiteit heeft plaats gevonden op 22 mei jl. De verdere voorbereiding waaronder de bemensing en bemensing loopt. Naar verwachting is de B.V. in het najaar van 2024 operationeel.
Welke financiële gevolgen heeft de verandering?
De grondexploitaties (grexen) van het programma HvdH en VBS zijn een gesloten systeem: investeringen worden bekostigd door de toekomstige opbrengsten binnen het programma HvdH en project VBS. Het programma en project komen niet ten laste van de algemene middelen.
In het beleidsprogramma 1, Ruimtelijke ontwikkeling, begroten en verantwoorden we een deel van de geraamde uitgaven, namelijk de lasten en baten met betrekking tot de rode projecten waarvan de uitvoering bij de provincie ligt. Omdat we deze onder ‘Voorraden’ opnemen op de balans, is het saldo van Hart van de Heuvelrug/Vliegbasis Soesterberg op programma 1 € 0. Verder begroten en verantwoorden we zowel de verplichte afschrijvingslast van de afgesloten projecten (immateriële vaste activa), als de in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) opgenomen verplichte winstneming op grondexploitaties. Ook de hieraan gekoppelde afwikkeling van het saldo van deze twee bedragen naar de bestemmingsreserve nemen we op in de begroting en verantwoording.
Voor dit jaar zijn voor de provinciale projecten onderstaande bedragen in de GREX-en 2024 opgenomen.
GREX-en | ||
Bedragen x € 1.000 | ||
Project | Lasten | Baten |
Hart van de Heuvelrug | ||
Sortie 16* | 969 | |
Kamp van Zeist | 2.000 | 400 |
Vliegbasis Soesterberg | ||
Park, incl. Camp New Amsterdam | 400 | |
Woonwijk, incl. Kavel Westflank* | 3.634 | |
Mitigerende maatregelen | 250 | |
Overige budgetten | ||
PFAS | 1.050 | 1.050 |
Aandeel PU in Programmabureau* | 62 | |
Kapitaallasten* | 1.235 | |
Winstneming* | ||
Totaal | 9.600 | 1.450 |
*Deze projecten zijn opgenomen in de raming op programma 1. |
Risico’s
Onderstaand de top risico’s voor de provinciale deelprojecten.
Risico | Beheersmaatregel |
---|---|
HvdH - Sortie 16 | |
De flora en fauna bescherming in het plangebied vormen een mogelijk risico in planontwikkeling. | Dit wordt momenteel nader onderzocht. Er zullen maatregelen genomen moeten worden om de aanwezige dassenburcht in het gebied te beschermen. |
VBS – Woonwijk | |
De ontheffing Wet Natuurbescherming is rand- voorwaardelijk voor de gronduitgifte en verdere projectuitwerking. | Momenteel is er sprake van een hoger beroepsprocedure bij de Raad van State tegen de verleende ontheffing. |
De woningmarkt in de regio Utrecht is krap. Dit is een kans voor de afzetbaarheid van bouwgronden, waaronder ook de gronden voor woningbouw op de Vliegbasis. Echter staat woningbouwontwikkeling momenteel ook onder druk door gestegen (hypotheek)rente, bouwkostenstijging en gedaald vertrouwen in de markt. | Mocht het opbrengstenniveau onder druk komen van de wijzigingen op de woningmarkt, dan kan nog gedifferentieerd worden in de beoogde woningprogrammering. Deze ruimte zit al in het bestemmingsplan. |
De woonwijk wordt tegen het bedrijventerrein Soesterberg Noord aan ontwikkeld waardoor er op dit moment nog te veel geluidsbelasting is. Een deel van het woningbouwprogramma dat is opgenomen in de exploitatie zou daardoor eventueel niet gerealiseerd kunnen worden. | Er is een wijzigingsplan opgesteld om de ontwikkeling mogelijk te maken. In de GREX zijn gelden opgenomen om een geluidsscherm te bouwen. Er is een risico op lagere grondopbrengst omdat er minder woningen kunnen worden gebouwd/ minder opbrengst per woning kan worden gegenereerd. |
Stijging civiele en bouwkosten: In de grondexploitatie zijn kosten opgenomen voor het bouw- en woonrijp maken en de grondopbrengsten hangen deels af van de bouwkosten van de woningen. | Monitoring van de marktontwikkeling van de bouwkosten en de afzetbaarheid van de bouwgronden |
VBS – Park | |
Uitwerking van de nadere inrichting van de ecologische verbinding Camp New Amsterdam. De kosten voor uitvoering zijn nog niet vaststaand. | Om dit te voorkomen is de provincie in overleg met Defensie en RVB. Er is een vastgesteld inrichtingsplan dit wordt uitgevoerd door RVB, in opdracht van Defensie en de provincie. |
4.3.2 N226 Spooronderdoorgangen Maarsbergen
Doelstelling
Het doel van het project is de huidige en de te verwachte knelpunten op het gebied van veiligheid, doorstroming en leefbaarheid voor zowel het wegverkeer als het spoorverkeer op te lossen door het realiseren van twee spooronderdoorgangen, één voor gemotoriseerd verkeer en één voor niet-gemotoriseerd verkeer, ter hoogte van km 56,6 van de spoorweg Utrecht-Arnhem.
Kenmerken
Besluit PS | 6 november 2018, besluitnummer PS2018MME23 |
---|---|
Projectfase | Uitvoering |
Startjaar | Uitvoering gestart in 2023 |
Verwacht jaar afronding | 2027 |
Voortgang 2024
In oktober 2022 hebben ProRail, de gemeente Utrechtse Heuvelrug en de provincie de realisatieovereenkomst ondertekend, waarna de aanbesteding van het werk is gestart. Vanaf dat moment is de project leidende rol van de provincie naar ProRail overgegaan, omdat ProRail als enige partij in Nederland werkzaamheden aan het spoor mag aansturen.
In maart 2023 is het werk succesvol gegund aan de aannemer waarna de eerste voorbereidende werkzaamheden voor de realisatie zijn gestart. In november 2023 is de omgevingsvergunning verkregen voor het project, met als basis een gewijzigde uitvoeringsplanning omwille van stikstofdepositie tijdens de bouw. In december zijn de werkzaamheden gestart om begin 2024 de nieuwe Bosweg en de nieuwe rotonde te realiseren.
Financiën
Totaal krediet bruto (incl. indexering) | Gerealiseerd t/m mei 2024 | Budget 2024 | Realisatie 2024 | Prognose eindstand | Resultaat |
---|---|---|---|---|---|
€ 23,4 mln. | € 6,5 mln. | € 1,0 mln. | € 0,0 mln. | € 23,4 mln. | € 0. |
Toelichting op financiën
Het krediet (bruto) bedraagt € 23,4 mln. Via de provinciale worden alleen de lasten verantwoord die we als provincie dragen. Het aandeel van het Rijk/ ProRail bedraagt € 31,7 mln. en wordt geïndexeerd. De bijdrage van de gemeente Utrechtse Heuvelrug betreft € 2,5 mln. Deze bijdrage wordt niet geïndexeerd.
Per 2024 zal ProRail facturen aan de Provincie gaan verzenden, voor de uitvoering van het werk.
Risico’s
Risico | Beheersmaatregel |
---|---|
De scope van het project wijzigt met een significant effect op de voortgang van het projectprocedures of significante extra kosten. | Scope beheersen tijdens uitvoering. |
4.3.3 Aanpassing N233 Rondweg-Oost te Veenendaal
Doelstelling
Het betreft de realisatie van de wegverbreding N233 naar 2x2, tussen Wageningselaan en A12, met een ongelijkvloerse kruising bij de Prins Clauslaan/Van Essenlaan en aanpassing van de kruispunten van de N233 met Wageningselaan en De Smalle Zijde. Vanaf de Grift tot aan de A12 wordt een snelheidsregime ingesteld van 70 km/u.
Met de uitvoering van dit project wordt een substantiële bijdrage geleverd aan de afname van het totaal aantal voertuigverliesuren op de N233. Hierdoor vermindert het oponthoud gedurende de dag en vooral gedurende de spitsperiodes op werkdagen. Tevens verbetert de voorspelbaarheid van de reistijd en de bereikbaarheid van belangrijke woon-, werk- en winkellocaties.
Kenmerken
Besluit PS | 8 januari 2019, PS2019MME03 |
---|---|
Projectfase | Voorbereiding |
Startjaar | 2019 |
Verwacht jaar afronding | 2027 |
Voortgang 2024
De gemeenteraad van Veenendaal heeft op 24 januari 2019 geadviseerd om over te gaan tot verbreding van de N233 inclusief een ongelijkvloerse kruising ter hoogte van de Prins Clauslaan/Van Essenlaan en hiervoor een bijdrage beschikbaar gesteld. Provinciale Staten hebben op 18 februari 2019 eveneens daarmee ingestemd. Dit is bekrachtigd met de ondertekening van de bestuursovereenkomst d.d. 10 april 2019 tussen de provincie Utrecht en de gemeente Veenendaal. Tot medio 2022 was een voorbereiding voorzien van het project tot 2024, met een realisatie tot 2027. Echter is er nog geen zicht op een stikstofoplossing en ligt de discussie over beleidskeuzes buiten de invloedssfeer en mandaat van het project. Hiermee is de verdere voortgang van het project onzeker. Daarom wordt het project in fasen uitgevoerd, waarvan Groenpoort de eerste is.
Fase Groenpoort
Het meest noordelijke deel van het project is in 2023 voorbereid en wordt in 2024 uitgevoerd. Voor dit deel van het project is een onherroepelijk bestemmingsplan en voldoende stikstofsaldo voorhanden. In de wijk Groenpoort worden de komende jaren een kleine duizend woningen gebouwd. De N233 wordt ter plaatse over een korte afstand verbreed naar 2x2 rijstroken, er komt een nieuwe aansluiting voor Groenpoort en er worden aan beide zijden van de weg geluidschermen gebouwd. Hiermee wordt de wijk ontsloten en voorzien van wettelijke geluidsmaatregelen – zodat de woningen ook bewoond mogen worden.
In Q4-2022 is gestart met het actualiseren van de aanbestedingsstukken, de aanbesteding heeft in het voorjaar van 2023 plaats gehad. De gunning heeft in de zomer plaatsgevonden, waarna een bouwteam is gestart met de aannemer. De eerste uitvoeringswerkzaamheden zijn na de jaarwisseling begonnen, waarbij in januari 2024 het benodigde grondverzet wordt uitgevoerd. Het bouwteam werkt in het eerste kwartaal de ontwerpen uit tot bestek. De realisatie van de geluidsschermen, kunstwerken en het wegenwerk vinden daarna plaats en zijn gepland om in 2024 te worden afgerond.
Financiën
Totaal krediet bruto (incl. indexering) | Gerealiseerd t/m mei 2024 | Budget 2024 | Realisatie 2024 | Prognose eindstand | Resultaat |
---|---|---|---|---|---|
€ 74,3 mln. | € 5,2 mln. | € 12,5 mln. | € 2,6 mln. | € 74,3 mln. | € 0. |
Toelichting op financiën
Het project kent een totaal krediet (bruto) van € 74,3 mln. De bijdrage van de gemeente Veenendaal bedraagt € 6,25 mln.
Partij | Maatregel | Totaal | |
---|---|---|---|
Aanleg wegverbreding | Ongelijkvloerse kruising Pr. Clauslaan/ Van Essenlaan | ||
Provincie Utrecht | € 46,9 | € 21,1 | € 68,0 |
Gemeente Veenendaal | € 6,3* | € 6,3 | |
Totaal | € 46,9 | € 27,4 | € 74,3** |
Bedragen x 1,0 mln.
* is inclusief de reeds toegezegde € 2,0 miljoen voor leefbaarheidsmaatregelen (raadbesluit gemeente Veenendaal 18 december 2017) en een bijdrage van FoodValley van € 1,0 miljoen, welke in 2025 beschikbaar komt. Het betreft een vast bedrag.
** onzekerheidsmarge van 25%. Bedrag is gebaseerd op een gemiddeld bedrag in de probabilistische kostenraming.
Voor fase Groenpoort was een taakstellend budget bepaald van € 12,25 miljoen op P50. Momenteel is de inschatting dat dit deel van het werk circa € 19,5 miljoen zal kosten. Het project heeft een grotere complexiteit dan gebruikelijk bij provinciale projecten. De civiele delen (geluidsschermen, fietstunnels, grondkeringen) vormen de hoofdmoot van het werk, waar dat normaliter de verhardingen zijn. Tevens is sprake van een binnenstedelijke inpassing met veel raakvlakken. De belangrijkste gevolgen zijn:
- Meer grondwerk dan voorzien, grotere hoeveelheden kubieke meters aan- en afvoeren;
- Veel toepassing van grondkeringen nodig i.v.m. hoogteverschillen tussen weg en omliggend maaiveld. M.n. rondom bushaltes en aansluitend op gebiedsontwikkeling Groenpoort;
- Meer complexiteit in uitvoering geluidsschermen dan voorzien in VO en SSK: hogere dichtheid panelen, zwaardere dimensionering en complexere fasering/uitvoering;
- Toepassing van nieuwe rekenvoorschriften voor kunstwerken (fietstunnels), hogere kosten voor paalfundaties en complexere verlenging van fietstunnel Grote Beer dan voorzien;
- Hoge kosten voor bouwplaatsinrichting, faserings- en verkeersmaatregelen;
- Hogere dan in SSK geraamde algemene kosten.
Risico’s
Top-risico’s N233 ROV (volledige projectscope) | |
Risico | Beheersmaatregel |
---|---|
Oplossing stikstof. | Vanuit provincie volgen van landelijke ontwikkelingen en juridische bijstand. |
Fasering en uitvoering verdiepte ligging. | Uitwerking in bouwteam (nauwe samenwerking tussen OG en ON). |
Bezwaar in planologische procedure(s). | Integrale aanpak planologie met Veenendaal incl. omgevingsbenadering. |
Kostenoverschrijding | Inzichtelijk maken “kostenkentallen” voor N233 ROV o.b.v. fase Groenpoort |
4.3.4 Rijnbrug Rhenen
Doelstelling
De provincie wil samen met de provincie Gelderland de Rijnbrug tussen Rhenen en Kesteren voorzien van een nieuw bovendek met 2x2 rijstroken en een fietspad van 3 meter breed aan beide zijden. Start uitvoering is nog sterk afhankelijk van de stikstofproblematiek en de te volgen ruimtelijke procedure maar beide provincies willen zich inzetten om de uitvoering in 2027 te starten. Op dit moment heeft de brug één rijstrook in elke richting. Op de Utrechtse oever is de aansluiting met de Geertsesteeg gerealiseerd, de aansluiting bij de Achterbergsestraatweg wordt ook aangepast.
Kenmerken
Besluiten PS | 10-12-2018, 81DCB1FE, 09-02-2022 PS2022MM01 |
---|---|
Projectfase | Voorbereiding |
Startjaar | 2016 |
Verwacht jaar afronding | N.v.t. |
Voortgang 2024
In 2019 is de Nota Reikwijdte en Detailniveau opgesteld voor de Rijnbrug. Hierop is de concept Plan-MER opgesteld van het door Provinciale Staten vastgestelde ontwerp. Vanaf 2020 wordt gewerkt aan de stikstofproblematiek op het project. Een ingeschakeld ingenieursbureau heeft de benodigde (technische) onderzoeken uitgevoerd en een conceptversie van het realisatiecontract opgeleverd. Uit de onderzoeken is gebleken dat de steunpunten van de huidige brug constructief zullen moeten worden verstevigd. De hiermee gepaard gaande kostenstijging is inclusief andere actuele uitgangspunten en indexatie tot een nieuwe raming verwerkt.
De extra kosten zijn aan Provinciale Staten van Utrecht en Gelderland voorgelegd. Waar Provinciale Staten van Utrecht aanvullend krediet heeft toegekend, heeft Provinciale Staten van Gelderland het budget in eerste instatie niet geactualiseerd. Hiermee is het project tijdelijk on-hold gezet en werd er in principe niet langer aan het project gewerkt, behoudens enkele acties inzake bijv. de projectfinanciën en het verkeersmodel. Op voorstel van Gelderland is er vervolgens een taskforce gevormd om te onderzoeken hoe de middelen alsnog zouden kunnen worden verkregen. Dit heeft ertoe geleid dat het Rijk € 40 mln. ter beschikking stelt voor dit project in het kader van de woningbouwopgave Food Valley/Arnhem Nijmegen. Op basis hiervan heeft ook de provincie Gelderland besloten om aanvullend bij te dragen en de provincie Utrecht voor hetzelfde bedrag. Het krediet zal hierop in 2024 worden aangepast.
Er lijkt iets meer zicht te komen op een stikstofoplossing maar de discussie over beleidskeuzes betreffende stikstof ligt buiten de invloedssfeer en mandaat van het project. Hiermee blijft de verdere voortgang van het project onzeker. Er is een aanvang gemaakt met het bouwen van een nieuw verkeersmodel van de N233. Met deze nieuwe gegevens kunnen stikstofberekeningen gemaakt worden met de meest actuele Aeriuscalculator. Op basis van deze informatie is de haalbaarheid en verdere planning in te schatten.
Financiën
Totaal krediet bruto (incl. indexering) | Gerealiseerd t/m mei 2024 | Budget 2024 | Realisatie 2024 | Prognose eindstand | Resultaat |
---|---|---|---|---|---|
€ 148,1 mln. | € 3,1 mln. | € 0,3 mln. | € 0,0 mln. | € 148,1 mln. | € 0. |
Toelichting op financiën
Het project Rijnbrug kent een totaal krediet (bruto) van € 148,1 mln. Bijdragen van derden bedraagt €93,63 mln. (inclusief de bijdrage van het Rijk van € 40,0 mln.).
Risico | Beheermaatregel |
---|---|
Onderbouw voldoet niet aan uitgangspunten nieuwe richtlijnen Rijkswaterstaat. | > Belastingberekening nieuw brugdek bestaande pijlers. |
Oplossen stikstof. | > Vanuit de Provincie volgen van landelijke ontwikkelingen en juridische bijstand. |
4.3.5 Toekomst N201
Doelstelling
Het programma Toekomst N201 voert een integraal pakket met maatregelen voor een toekomstbestendige N201 uit, waarbij de focus ligt op leefbaarheid, verkeersveiligheid en bereikbaarheid.
Op 14 december 2022 is positief besloten op het voorgestelde maatregelenpakket door Provinciale Staten. Het maatregelenpakket betreft het verdubbelen van de opstelstroken ter hoogte van de kruispunten, het instellen van 60 km/u ter hoogte van de kruispunten met het aanbrengen van een plateau, het verlengen van toe- en afritten, het verbreden van fietspaden en deze grotendeels af te schermen met hagen, het realiseren van parallelwegen en over een lengte van 1,2 kilometer verleggen van de N201 ter hoogte van Mijdrecht. Daarnaast ter hoogte van de woonkernen het treffen van geluid reducerende maatregelen.
Dit maatregelenpakket is gebaseerd op een voorlopig ontwerp (exclusief de fietstunnel). Op een aantal specifieke punten moet dit voorlopig ontwerp – in overleg met (in- en externe) stakeholders – aangepast worden met mogelijke gevolgen voor ligging wegas van ofwel de N201 of de parallelweg/fietspad. Ook is tijdens de vergadering van Provinciale Staten waarin dit maatregelenpakket is vastgesteld een motie aangenomen waarin wordt verzocht een voet-/fietstunnel te onderzoeken op de meest passende plaats om Waverveen en Mijdrecht beter te verbinden dan voorzien was in het maatregelenpakket.
Kenmerken
Besluit PS | 14 december 2022, besluitnummer PS2022MM106 |
---|---|
Projectfase | Voorbereiding |
Startjaar | Januari 2023 |
Verwacht jaar afronding | 2033 |
Voortgang 2024
Op dit moment werkt het projectteam aan een nadere uitwerking van het maatregelenpakket. Hiervoor is medio 2023 opdracht verstrekt aan een ingenieursbureau om beperkte optimalisaties door te voeren op het reeds opgestelde VO en in samenspraak met stakeholders onderzoek te doen en uit te werken tot VO voor de fietsentunnel, gestrekte bocht en bushalte.
Het tracé is in de studiefase opgedeeld in 16 ‘Points of Interest’ (POI’s). In 2023 is hier vervolg aan gegeven door deze zogenaamde POI’s te verdelen in verschillende deelprojecten om zo gefaseerd richting de uitvoeringsfase te kunnen werken. Dit heeft geresulteerd in 6 deelprojecten.
Het eerste deelproject (DP1) is eind Q1 overgedragen aan de projectleider voorbereiding en realisatie. Begin juni levert het ingenieursbureau de resultaten van de optimalisatie-studie op. De overige deelprojecten worden dan juni/juli overgedragen aan de projectleiders voorbereiding en uitvoering. Een deel van de deelprojecten wordt uitgevoerd door hetzelfde IPM-team dat verantwoordelijk is voor de studiefase.
Voor de fietstunnel bij Mijdrecht dient nog een besluit genomen te worden door Provinciale Staten
Financiën
Totaal krediet bruto (incl. indexering) | Gerealiseerd t/m mei 2024 | Budget 2024 | Realisatie 2024 | Prognose einde project | Resultaat |
---|---|---|---|---|---|
€ 108,7 mln. | € 0,6 mln. | € 0,5 mln. | € 0,3 mln. | € 108,7 mln. | € 0. |
Toelichting op financiën
Het krediet (bruto) bedraagt € 108,7 mln. Het bruto krediet is in 2024 geïndexeerd met 0,97% bij het MIP/Kadernota 2024.
De uitgaven die betrekking hebben op de voorbereiding in 2024 zullen deels ten laste worden gebracht van het krediet. Dit geldt voor het deel van het budget dat is bestemd voor de financiering van externe kosten inzake planstudiekosten voor de fietstunnel, de Demmerikse Brug, Vreelandbrug en Bushalte Vinkeveen-west (ca. € 117.315 aan externe kosten die reeds in opdracht zijn gegeven aan ingenieursbureaus) zullen administratief worden verantwoord in het Verkenningenbudget.
Risico's
Risico | Beheersmaatregel |
---|---|
Fietstunnel is duurder dan verwacht | 1. Staten informeren over tussenstand/ indicatie geven waar het heen gaat. |
Er komen extra wensen bij het ontwerp waardoor deze uitgebreider wordt. | In de VGR rapporteren over veranderingen in kostenraming vanuit de nadere uitwerking studie. Daarnaast sturing op onvoorziene pot en de SSK-raming beschikt over risicoposten en sturing op onvoorziene pot. Verder zal bij scopewijzigingen expliciet inzichtelijk worden gemaakt of het financieel effect heeft. |
De berekening voor stikstof voldoet niet meer door wijzigingen stikstof wetgeving. | Afstemmen met andere mobiliteitsprojecten om ervaringen te delen, organiseren van stikstofsessie. Uitvraag m.b.t. advies stikstofdepositie, actualiseren van het verkeersmodel en de gemeente laten meekijken in uitkomst verkeersmodel. |
Vastgestelde planning uit projectplan voldoet niet aan de werkelijkheid (qua doorlooptijden). | De gevolgen voor de planning inzichtelijk maken en bespreken met OG. Daarnaast in de VGR communiceren over de afwijkingen t.o.v. afgegeven baseline planning. |
Technische oplossing fietstunnel stuit op weerstand qua kosten e/o uitstraling. | Organiseren van een staten informatiebijeenkomst om denkrichting terug te koppelen. Daarnaast is expliciet benoemd in projectplan dat er geen afgebakende opdracht is afgegeven middels de motie. De technische uitvoerbaarheid van de oplossing dient goed uitgewerkt te worden. Verder wordt de studie uitgebreid met een tekening richting VO+/DO om de technische risico’s beter te beschouwen. |
Kansen
Tijdens de afronding van de studiewerkzaamheden worden extra kansen voor het project ook onderzocht. Zo wordt er integraal gekeken naar meekoppelkansen, verduurzamingsmogelijkheden, smart mobility en een onderzoek naar gedragsbeïnvloeding.