Hoofdstuk 3 - Programmaverantwoording

1. Ruimtelijke ontwikkeling

Algemeen

Hoofddoel:

De kwaliteit van het stedelijk en landelijk gebied is hoog en het leef- en vestigingsklimaat is sterk.

Beleidsmatig beeld

De Omgevingswet is in werking getreden. De Omgevingsverordening is gepubliceerd in het DSO en na besluit van Provinciale Staten gewijzigd per 1 maart. Vlak voor inwerkingtreding hebben veel gemeenten ontwerpbestemmingsplannen vastgesteld, om nog te vallen onder het overgangsrecht. Eerste deel van het jaar hebben we derhalve een relatief groot aantal zienswijzen ingediend, ook omdat gemeenten niet altijd toekwamen aan goed vooroverleg.
Eind 2023 is het ruimtelijk voorstel naar het Rijk gezonden. Het Ruimtelijk Voorstel biedt voor het Rijk input voor de Nota Ruimte. Wij verwachten dat het Rijk voor de zomer het voorontwerp vaststelt. Tevens werken we aan het ruimtelijk arrangement. Duidelijk is dat de samenwerking tussen Rijk en decentrale overheden intensiveert.
Het ruimtelijk voorstel biedt ook een agenda voor het wijzigen van de Omgevingsvisie. De behandeling van de startnotitie voor wijziging van de Omgevingsvisie en de Omgevingsverordening wordt uitgesteld tot na de zomer van 2024. Dit wegens vertraging rond het ruimtelijk voorstel en arrangement en vanwege het gegeven dat het meer tijd kost om de dwarsverbanden en raakvlakken met andere grote trajecten, zoals UPLG, netcongestie en verstedelijkingsvraagstukken in beeld te krijgen.
Op 24 april heeft uw staten het kader voor het Provinciaal Programma Wonen en Werken (PPWW) vastgesteld. Daarna zijn we gestart met de planMER ten behoeve van het PPWW.  
Met de toekomstige wet Versterking regie op de volkshuisvesting krijgt de provincie ook een regisserende en meer sturende rol. Aangekondigd is dat provincies vanaf 2026 moeten beschikken over een volkshuisvestingprogramma, als verplicht programma onder de omgevingswet. De provincie krijgt ook een regierol bij de op te stellen gemeentelijke, integrale woonzorgvisies. De uitvoering van het programma Versnelling Woningbouw ligt op schema.
We werken samen met gemeenten aan een goede huisvesting van statushouders en de opvang van asielzoekers. Afgelopen periode hebben we gewerkt aan een snellere ruimtelijke beoordeling van mogelijke locaties.

Voortgang in een oogopslag

Beleidsdoel - meerjarendoel

Activiteit

Planning

Budget

1.1

De ruimte voor maatschappelijke ontwikkelingen is in goede balans met de Utrechtse kwaliteiten.

1.1.1

De integrale aanpak van het provinciaal omgevingsbeleid is beter geborgd.

1.1.2

Het provinciaal ruimtelijk beleid biedt meer ruimte aan regionale opgaven

1.1.3

Met gemeenten wordt pro-actiever samengewerkt aan lokale opgaven vanuit wederzijdse belangen.

1.1.4

Agenda’s en afspraken met (boven)regionale partners zijn beter afgestemd op wederzijdse belangen.

1.1.5

In een groeiende regio groeit groen evenwichtiger mee met rode ontwikkelingen.

1.1.6

Nieuwe ontwikkelingen voegen meer ruimtelijke kwaliteit toe.

1.1.7

Data en digitale toepassingen worden beter benut.

1.2

De gebiedsontwikkeling is integraal en gericht op efficiëntie en kwalitatief hoogwaardig ruimtegebruik.

1.2.1

Het combineren van provinciale doelen bij gebieds- en omgevingsgericht werken, door het vindingrijk aanpakken en effectieve samenwerking.

1.2.2

De gebiedsontwikkelingen Hart van de Heuvelrug en Vliegbasis Soesterberg zijn verder ontwikkeld en gerealiseerd.

1.3

Er is passende woonruimte die aansluit bij de woningbehoefte in de provincie Utrecht.

1.3.1

De woningbouwopgave vindt sneller en vraag gestuurd plaats door gerichte en slimme interventies en maatwerk.

1.3.2

Het provinciaal woningmarktbeleid ondersteunt beter de woningbouwopgave.

1.3.3

Wijken zijn vitaler door een integrale aanpak van sociale en fysieke wijkvernieuwing.

1.3.4

Het aantal plekken voor opvang van asielzoekers en de huisvesting van statushouders sluit beter aan bij de opgave.

Overzicht van baten en lasten

Beleidsdoel

Begroting voor de zomernota

Begroting voor de zomernota

Begroting voor de zomernota

Bijstellingen zomernota

Bijstellingen zomernota

Bijgestelde begroting

Bijgestelde begroting

Bijgestelde begroting

Realisatie t/m 30 april

Realisatie t/m 30 april

Realisatie t/m 30 april

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

1-1 Ruimte maatschappelijke ontw.

1.088

-12.116

-11.028

322

1.088

-11.794

-10.706

30

-3.475

-3.445

1-2 Gebiedsontwikkeling en ruimtegebruik

-5.328

-5.328

1.050

798

1.050

-4.530

-3.480

-1.028

-1.028

1-3 Passende woonruimte woningbehoefte

850

-10.389

-9.539

2.496

-7.244

3.346

-17.633

-14.287

296

-6.316

-6.020

Totaal voor bestemming

1.938

-27.834

-25.896

3.546

-6.124

5.484

-33.958

-28.474

325

-10.819

-10.494

Reserves

Onttrekking

Toevoeging

Saldo

Onttrekking

Toevoeging

Onttrekking

Toevoeging

Saldo

Onttrekking

Toevoeging

Saldo

Totaal mutaties reserves

4.844

4.844

1.071

5.915

5.915

Totaal na bestemming

6.782

-27.834

-21.052

4.617

-6.124

11.399

-33.958

-22.559

325

-10.819

-10.494

Financieel MJO op beleidsdoel

Beleidsdoel
(bedragen x € 1.000)

Bijgestelde begroting
2024

Realisatie
30 april

Ruimte
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

1-1 Ruimte maatschappelijke ontw.

-10.706

-3.445

-7.261

-10.667

-10.107

-9.442

1-2 Gebiedsontwikkeling en ruimtegebruik

-3.480

-1.028

-2.452

-2.110

-2.044

-2.014

1-3 Passende woonruimte woningbehoefte

-14.287

-6.020

-8.267

-8.068

-7.843

-4.067

Totaal programma voor bestemming

-28.474

-10.494

-17.980

-20.846

-19.995

-15.524

Mutaties reserves

-5.915

-5.915

-4.418

Totaal programma nabestemming

-22.559

-10.494

-12.065

-20.621

-19.995

-15.524

Deze pagina is gebouwd op 10/15/2024 14:59:01 met de export van 10/15/2024 14:53:00