Algemeen
Hoofddoel: | De provincie werkt aan het behouden en versterken van natuur en landschap (biodiversiteit), stimuleert duurzame en economisch rendabele landbouw en zet zich in voor een vitaal en (be)leefbaar landelijk gebied. Uitvoering Utrechts Programma Landelijk Gebied (UPLG) Er is een nauwe samenhang tussen het UPLG en het in november 2023 bij het Rijk ingediende ruimtelijke voorstel (zie 1.1.4). Het ruimtelijk voorstel biedt zicht op wat in het provinciale grondgebied ruimtelijk mogelijk en realiseerbaar is als de nationale met decentrale opgaven worden gecombineerd. Het UPLG is onderdeel van het ruimtelijk voorstel. |
---|
Beleidsmatig beeld
Het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) is gericht op een toekomstbestendige ontwikkeling van het landelijk gebied. Het Utrechts Programma Landelijk Gebied (UPLG) is de provinciale uitwerking van het NPLG. Het concept UPLG is begin juli 2023 bij het Rijk aangeleverd, aangevuld met 6 maatregelpakketten. Het Rijk heeft in oktober 2023 een eerste beoordeling van het UPLG gegeven. Ook de maatregelpakketten zijn inmiddels beoordeeld. De provincie zal - als de beschikking conform de beoordeelde maatregelpakketten wordt afgegeven - voor uitvoering hiervan in 2025 en 2026 in verschillende tranches op (datum/maand) € 249 miljoen euro ontvangen.
Inmiddels heeft de landelijke nieuwe coalitie een Hoofdlijnenakkoord gepresenteerd. Dit akkoord vergt nog een nadere uitwerking, maar uit het akkoord wordt al wel duidelijk dat onderdelen zullen gaan veranderen. Het transitiefonds, dat een belangrijke financiële basis is onder het NPLG is geschrapt. Daarvoor in de plaats zijn op onderdelen langjarig structurele financiële middelen gekomen. Nadat een nadere uitwerking van het Hoofdlijnenakkoord is gemaakt wordt pas echt duidelijk wat de gevolgen van het Hoofdlijnenakkoord zijn voor ons UPLG.
Tot die tijd gaan we door met het opstellen van het definitieve UPLG en de voorbereiding van de planMER die voor het omgevingswetsprogramma UPLG moet worden uitgevoerd. We werken door aan de gebiedsgerichte aanpak, het opstellen van gebiedsprogramma’s en organiseren de uitvoering van de maatregelpakketten nu hiervoor definitief middelen beschikbaar zijn gesteld. Ook richten we onze financiële administratie in om de middelen voor uitvoering van de maatregelpakketten op een goede manier te kunnen verantwoorden. We doen dit alles in de wetenschap dat de uitwerking van het Hoofdlijnenakkoord nog tot aanpassingen in het UPLG en financieringsstromen kan leiden. We werken daarom adaptief, starten op die plekken en met die projecten waar draagvlak voor uitvoering is en voeren alleen no-regret maatregelen uit.
Het blijft voor de provincie lastig gronden voor realisatie van Natura 2000, NNN en de Groene contour te verwerven of functieverandering te bewerkstelligen. Ook strategische aankoop van gronden voor realisatie van de gebiedsgerichte aanpak verloopt moeizaam. Het opstellen van een grondstrategieplan voor realisatie van de UPLG opgaven loopt achter op schema.
De inrichting van gronden loopt achter op de planning. Het gaat hierbij zowel om inrichting van nieuwe NNN, de inrichting van verbindingszones als ook (her)inrichtingswerkzaamheden in N2000 gebieden. Er zijn meerdere redenen voor de vertraging in de inrichting. Verkrijgen van draagvlak voor de inrichting, het natte voorjaar en capaciteitsgebrek bij de terrein beherende organisaties zijn enkele redenen.
De afhandeling van gewasschade die beschermde soorten hebben veroorzaakt kost is 2024 meer dan voorzien. Het budget voor afhandeling van deze aanvragen is daarom verhoogd. Ook is recent nog de eindafrekening voor afhandeling van gewasschade in 2023 binnengekomen. In de huidige begroting is geen rekening gehouden met deze eindafrekening. In de Slotwijziging 2024 nemen we een voorstel ter dekking van deze kosten op.
Voortgang in een oogopslag
Beleidsdoel - meerjarendoel | Activiteit | Planning | Budget | |
---|---|---|---|---|
2.1 | Het natuurnetwerk (NNN) is robuust (ontwikkeld). | |||
2.1.1 | Het Natuurnetwerk Nederland (NNN) is verder gerealiseerd (groter van oppervlakte). | |||
2.1.2 | De Groene Contour is verder gerealiseerd. | |||
2.1.3 | Natuurgebieden zijn beter met elkaar verbonden. | |||
2.1.4 | Het areaal bos is vergroot en de kwaliteit van bestaand bos is verbeterd. | |||
2.2 | De kwaliteit van de natuur is goed/divers en veerkrachtig. | |||
2.2.1 | Het beheer van bestaande bos-, natuur- en agrarische gebieden is effectiever en efficiënter. | |||
2.2.2 | De biodiversiteit in stad en platteland is verbeterd. | |||
2.2.3 | De balans tussen ingrepen/faunabeheer en instandhoudingsdoelen bewaken en verbeteren. | |||
2.3 | De verbinding tussen natuur, mensen en maatschappij is sterk. | |||
2.3.1 | De betrokkenheid van inwoners bij natuur is groter en de samenwerking tussen bij natuur betrokken partijen is beter. | |||
2.4 | Duurzaamheid is een substantieel onderdeel van de Utrechtse landbouw. | |||
2.4.1 | De landbouw is meer circulair, natuurinclusief, klimaatneutraal en economisch rendabel. | |||
2.4.2 | Utrechtse voedselproducenten produceren meer voor de regionale markt en Utrechtse inwoners kunnen gemakkelijker kiezen voor gezond en duurzaam voedsel. | |||
2.4.3 | Het ongewenst gebruik van vrijkomende agrarische bebouwing (VAB) is door sloop of hergebruik teruggedrongen. | |||
2.5 | De leefbaarheid van het landelijk gebied is door lokale initiatieven versterkt. | |||
2.5.1 | De leefbaarheid van het landelijk gebied en de kleine kernen is beter. |
Overzicht van baten en lasten
Beleidsdoel | Begroting voor de zomernota | Begroting voor de zomernota | Begroting voor de zomernota | Bijstellingen zomernota | Bijstellingen zomernota | Bijgestelde begroting | Bijgestelde begroting | Bijgestelde begroting | Realisatie t/m 30 april | Realisatie t/m 30 april | Realisatie t/m 30 april |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | |
2-1 Natuurnetwerk robuust (ontwikkeld) | 1.500 | -22.407 | -20.907 | 300 | 2.411 | 1.800 | -19.996 | -18.196 | -4.174 | -4.174 | |
2-2 Kwaliteit van natuur is goed/divers | 2.371 | -43.574 | -41.203 | 4.467 | -7.452 | 6.838 | -51.026 | -44.188 | 3 | -24.345 | -24.342 |
2-3 Verbinding natuur, mensen, maatsch. | -3.903 | -3.903 | -176 | -4.079 | -4.079 | -2.093 | -2.093 | ||||
2-4 Duurzaamheid substantieel onderdeel | 285 | -7.672 | -7.387 | -1.500 | 285 | -9.172 | -8.887 | -575 | -575 | ||
2-5 Leefbaarheid van landelijk gebied | -383 | -383 | -383 | -383 | -210 | -210 | |||||
Totaal voor bestemming | 4.156 | -77.939 | -73.783 | 4.767 | -6.716 | 8.923 | -84.656 | -75.733 | 3 | -31.397 | -31.394 |
Reserves | Onttrekking | Toevoeging | Saldo | Onttrekking | Toevoeging | Onttrekking | Toevoeging | Saldo | Onttrekking | Toevoeging | Saldo |
Totaal mutaties reserves | 17.792 | -4.994 | 12.798 | 3.186 | -1.706 | 20.978 | -6.700 | 14.278 | |||
Totaal na bestemming | 21.948 | -82.933 | -60.985 | 7.953 | -8.422 | 29.901 | -91.356 | -61.455 | 3 | -31.397 | -31.394 |
Financieel MJO op beleidsdoel
Beleidsdoel | Bijgestelde begroting | Realisatie | Ruimte | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
2-1 Natuurnetwerk robuust (ontwikkeld) | -18.196 | -4.174 | -14.022 | -14.929 | -12.871 | -12.871 |
2-2 Kwaliteit van natuur is goed/divers | -44.188 | -24.342 | -19.846 | -37.946 | -38.177 | -38.605 |
2-3 Verbinding natuur, mensen, maatsch. | -4.079 | -2.093 | -1.985 | -3.614 | -3.606 | -3.606 |
2-4 Duurzaamheid substantieel onderdeel | -8.887 | -575 | -8.312 | -8.051 | -6.739 | -5.142 |
2-5 Leefbaarheid van landelijk gebied | -383 | -210 | -173 | -33 | -33 | -33 |
Totaal programma voor bestemming | -75.733 | -31.394 | -44.339 | -64.572 | -61.425 | -60.256 |
Mutaties reserves | -14.278 | -14.278 | -16.664 | -11.449 | -6.026 | |
Totaal programma nabestemming | -61.455 | -31.394 | -30.061 | -52.759 | -52.679 | -56.994 |