Algemeen
Hoofddoel: |
---|
Beleidsmatig beeld
De uitvoering van de meerjarendoelen binnen dit programma ligt op schema, met uitzondering van meerjarendoelen wat betreft de studie naar en realisatie van infrastructuur. Dit heeft meerdere oorzaken. Zo is er te weinig capaciteit beschikbaar om alle infrastructurele projecten te bemensen. Er is daarom een prioritering. Uitgangspunt is dat het onderhoud doorgaat evenals projecten die al in een vergevorderd stadium van voorbereiding zijn. Ook de stikstofproblematiek blijft een issue voor de voortgang van projecten. De andere beleidsdoelen liggen op schema.
We hebben het ontwerp Bereikbaarheidsprogramma 2024-2029 vastgesteld. Later dit jaar zullen we het definitief Bereikbaarheidsprogramma en de hieronder vallende uitvoeringsprogramma's vaststellen
Het hoofdlijnenakkoord spreekt de ambitie uit de 17 gepauzeerde infraprojecten (waaronder de NRU en knooppunt Hoevelaken) weer op te pakken. Dit kan alleen bij voldoende personeel, vergunningsruimte en middelen. Dit waren tevens de factoren die aanleiding gaven de 17 infraprojecten te pauzeren. Het is nog onvoldoende duidelijk of en wanneer de omstandigheden waarin weer verder kan worden gegaan zich zullen voordoen.
Voortgang in een oogopslag
Beleidsdoel - meerjarendoel | Activiteit | Planning | Budget | |
---|---|---|---|---|
5.1 | Het provinciale netwerk is sterk. | |||
5.1.1 | Het in stand en beschikbaar houden van de bestaande infrastructuur op een vastgesteld kwaliteitsniveau. | |||
5.1.2 | Er worden studies uitgevoerd naar trajecten en bereikbaarheidsknelpunten. | |||
5.1.3 | De voorbereiding en realisatie van infrastructurele projecten is duurzamer, effectiever en efficiënter. | |||
5.1.4 | Monitoring en evaluatie van (vaar)wegen zijn beter en vinden frequenter plaats. | |||
5.2 | Knooppunten hebben een hoge kwaliteit en bieden een grote diversiteit van reisvoorzieningen. | |||
5.2.1 | De uitvoering van knooppuntontwikkeling in partnerschap gaat vaker en beter. | |||
5.3 | Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets. | |||
5.3.1 | Het regionaal fietsnetwerk is vlotter, veiliger en comfortabeler. | |||
5.3.2 | De keten is sterker. | |||
5.3.3 | Slim fietsen wordt op meer plaatsen ingevoerd. | |||
5.3.4 | Stimuleren van gezond en veilig fietsgedrag is beter. | |||
5.4 | Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden is laag | |||
5.4.1 | De provinciale infrastructuur is veiliger | |||
5.4.2 | Gemeentelijke infrastructuur wordt beter door stimuleringsbijdragen. | |||
5.4.3 | Verkeerseducatie en -voorlichting is beter. | |||
5.4.4 | De verkeershandhaving is frequenter en sterker | |||
5.4.5 | Er wordt meer gebruik gemaakt van data en er zijn meer innovaties | |||
5.5 | Het kwaliteitsnet goederenvervoer is op orde en sluit goed aan op de behoeften van gebruikers | |||
5.5.1 | Het kwaliteitsnet goederenvervoer is verder doorontwikkeld | |||
5.5.2 | Het monitoren van externe veiligheid is beter | |||
5.5.3 | Het goederenvervoer is duurzamer | |||
5.6 | Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag | |||
5.6.1 | Het aantal geluidgehinderden langs provinciale wegen is minder | |||
5.6.2 | De oversteekbaarheid van fauna bij provinciale wegen is beter | |||
5.6.3 | De mobiliteit is duurzamer met o.a. minder uitstoot van broeikasgassen | |||
5.6.4 | Het behalen van de WHO-normen voor luchtkwaliteit is dichterbij gekomen | |||
5.7 | De vraag naar en het aanbod van mobiliteit is goed op elkaar afgestemd | |||
5.7.1 | De basis is beter op orde | |||
5.7.2 | De techniek op straat is beter ontwikkeld | |||
5.7.3 | De sturing vindt multimodaler plaats | |||
5.7.4 | Het mobiliteitsmanagement is van betere kwaliteit | |||
5.8 | Verkenningen naar en regionale programma’s over een goede bereikbaarheid per fiets, openbaar vervoer en auto in een gezonde en verkeersveilige omgeving zijn uitgevoerd met daarbij monitoring van het mobiliteitsprogramma en indicatoren | |||
5.8.1 | Het uitvoeren van verkenningen is beter afgestemd op de behoefte | |||
5.8.2 | Regionale programma’s worden beter ontwikkeld en uitgevoerd | |||
5.8.3 | De monitoring en evaluatie van het mobiliteitsprogramma is beter |
Overzicht van baten en lasten
Beleidsdoel | Begroting voor de zomernota | Begroting voor de zomernota | Begroting voor de zomernota | Bijstellingen zomernota | Bijstellingen zomernota | Bijgestelde begroting | Bijgestelde begroting | Bijgestelde begroting | Realisatie t/m 30 april | Realisatie t/m 30 april | Realisatie t/m 30 april |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | |
5-1 Het provinciale netwerk is sterk | 1.370 | -42.204 | -40.834 | -1.200 | 384 | 170 | -41.820 | -41.650 | 234 | -6.686 | -6.452 |
5-2 Hoge kwaliteit, diversiteit knoopp. | -2.679 | -2.679 | -784 | -3.463 | -3.463 | -772 | -772 | ||||
5-3 Locaties per fiets veilig, comfort | 2.081 | -31.939 | -29.858 | 2.081 | -31.939 | -29.858 | -6.583 | -6.583 | |||
5-4 Aantal verkeersdoden,gewonden laag | -4.601 | -4.601 | -167 | -4.768 | -4.768 | -1.291 | -1.291 | ||||
5-5 Kwaliteitsnet goederenverv. op orde | -1.003 | -1.003 | 161 | -161 | 161 | -1.164 | -1.003 | -320 | -320 | ||
5-6 Effecten mobiliteit op leefomgeving | -1.206 | -1.206 | 218 | -218 | 218 | -1.424 | -1.206 | -138 | -138 | ||
5-7 Vraag-aanbod mob. goed afgestemd | -2.575 | -2.575 | -2.575 | -2.575 | 2 | -348 | -346 | ||||
5-8 Verkenningen, regionale programmas | -14.564 | -14.564 | -14.564 | -14.564 | -7.563 | -7.563 | |||||
Totaal voor bestemming | 3.451 | -100.772 | -97.321 | -821 | -946 | 2.630 | -101.717 | -99.088 | 236 | -23.700 | -23.464 |
Reserves | Onttrekking | Toevoeging | Saldo | Onttrekking | Toevoeging | Onttrekking | Toevoeging | Saldo | Onttrekking | Toevoeging | Saldo |
Totaal mutaties reserves | 28.305 | -550 | 27.755 | 1.184 | -233 | 29.489 | -783 | 28.706 | |||
Totaal na bestemming | 31.756 | -101.322 | -69.566 | 363 | -1.179 | 32.119 | -102.500 | -70.382 | 236 | -23.700 | -23.464 |
Financieel MJO op beleidsdoel
Beleidsdoel | Bijgestelde begroting | Realisatie | Ruimte | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
5-1 Het provinciale netwerk is sterk | -41.650 | -6.452 | -35.199 | -42.871 | -44.949 | -47.095 |
5-2 Hoge kwaliteit, diversiteit knoopp. | -3.463 | -772 | -2.692 | -1.604 | -1.100 | -1.100 |
5-3 Locaties per fiets veilig, comfort | -29.858 | -6.583 | -23.275 | -26.522 | -22.881 | -22.881 |
5-4 Aantal verkeersdoden,gewonden laag | -4.768 | -1.291 | -3.477 | -4.834 | -4.601 | -4.601 |
5-5 Kwaliteitsnet goederenverv. op orde | -1.003 | -320 | -683 | -1.003 | -1.003 | -1.003 |
5-6 Effecten mobiliteit op leefomgeving | -1.206 | -138 | -1.068 | -1.697 | -1.797 | -1.797 |
5-7 Vraag-aanbod mob. goed afgestemd | -2.575 | -346 | -2.229 | -3.075 | -3.075 | -3.075 |
5-8 Verkenningen, regionale programmas | -14.564 | -7.563 | -7.001 | -11.722 | -8.320 | -31.693 |
Totaal programma voor bestemming | -99.088 | -23.464 | -75.623 | -93.329 | -87.727 | -113.246 |
Mutaties reserves | -28.706 | -28.706 | -1.402 | |||
Totaal programma nabestemming | -70.382 | -23.464 | -46.917 | -80.229 | -81.903 | -84.049 |