Voortgang
Beleidsdoel - meerjarendoel | Activiteit | Planning | Budget | |
---|---|---|---|---|
6.1 | OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht | |||
6.1.1 | Lopende contracten en concessies zijn kwalitatief beter. | |||
6.1.2 | Er zijn betere bouwstenen voor een nieuw OV-netwerk. | |||
6.1.3 | Er zijn minder knelpunten in de doorstroming van het OV. | |||
6.1.4 | Het beheer en onderhoud van eigen OV infrastructuur voldoet aan gestelde kwaliteitseisen | |||
6.1.5 | OV overkoepelende activiteiten worden beter uitgevoerd. |
Stand van zaken
Voortgang beleid per meerjarendoel
Financiële Stand van zaken
In deze paragraaf presenteren wij het overzicht van baten en lasten voor dit beleidsdoel en lichten wij de wijzigingen van de begroting toe.
Overzicht van baten en lasten
6-1 | OV-reizigers zijn tevreden | Tot de zomernota | Zomernota | Bijgestelde begroting | Realisatie t/m 30 april |
---|---|---|---|---|---|
Baten | 17.179 | 18.992 | 36.171 | 621 | |
Lasten | -181.360 | -20.710 | -202.070 | -132.094 | |
Saldo | -164.181 | -1.718 | -165.899 | -131.473 |
Toelichting bijstellingen
Bijstelling | Baten | Lasten | Saldo |
---|---|---|---|
Ontwikkelingen in programma's | 18.992 | -20.710 | -1.718 |
Actualisatie kapitaallasten OV | 496 | 496 |
Met het actualiseren van het MIP zijn ook de kapitaallasten voor 2024 opnieuw berekend op basis van de daadwerkelijk uitgaven tot en met 2023 en de ingebruikname van een actief. De kapitaallasten vallen hierdoor € 496.000 lager uit en komen uit op € 22,227 mln. in 2024.
OV Alliantie | 71 | -71 |
---|
Vanuit de gemeente Utrecht ontvangen wij een bijdrage van € 71.000 voor de inzet van de programmamanager van de OV alliantie. Deze ontvangst was nog niet in onze begroting opgenomen en wordt gebruikt om 50% van de lasten van de programmamanager te dekken.
Regiotaxi | 18.921 | -18.921 |
---|
De initiële planning was dat vanaf 18 december 2023 de gemeenten in de Provincie Utrecht zelf verantwoordelijk zouden worden voor de inkoop, contractbeheer en uitvoering van het sociaal-recreatief Wmo-vervoer (regiotaxi). Echter, vanwege vertraging bij de nieuwe aanbesteding zal de provincie tot de overdracht van de regiotaxi naar het samenwerkingsverband beheerder van de regiotaxi Utrecht en Eemland Heuvelrug blijven.
Op dit moment lijkt het erop dat de overdracht van de WMO waarschijnlijk zal plaatsvinden op 1 september 2024. Het samenwerkingsverband voert momenteel gesprekken met de nieuwe regiotaxi-vervoerders. Aangezien de uitkomst nog onzeker is, stellen we voor om in de begroting de vervoerskosten en de inkomsten vanuit de gemeenten te baseren op een heel jaar. In de slotwijziging worden eventuele bijstellingen op basis van de meest recente informatie verwerkt.
Subsidie doorstroommaatregelen openbaar vervoer | -2.214 | -2.214 |
---|
Bij de Slotwijziging 2023 hebben we € 2.934.000 in de reserve Mobiliteitsprogramma gestort voor subsidie aanvragen 2023 die drukken in 2024. Bij de jaarrekening 2023 is hiervan € 720.000 vrijgevallen. Nu wordt voorgesteld de resterende € 2.214.000 te onttrekken om de resterende subsidieaanvragen te kunnen dekken.
Totaal bijstellingen zomernota | 18.992 | -20.710 | -1.718 |
---|
Financieel MJO
Beleidsdoel | Bijgesteld begroting | Realisatie 30 april | Budgettaire | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 28.252 | 621 | 27.631 | 18.274 | 18.274 | 18.274 |
Lasten | -203.585 | -132.094 | -71.491 | -174.374 | -179.276 | -179.900 |
Saldo | -175.333 | -131.473 | -43.860 | -156.100 | -161.002 | -161.626 |