Hoofdstuk 3 - Programmaverantwoording

5. Bereikbaarheid I - Algemeen

Voortgang

Beleidsdoel - meerjarendoel

Activiteit

Planning

Budget

5.1

Het provinciale netwerk is sterk.

5.1.1

Het in stand en beschikbaar houden van de bestaande infrastructuur op een vastgesteld kwaliteitsniveau.

5.1.2

Er worden studies uitgevoerd naar trajecten en bereikbaarheidsknelpunten.

5.1.3

De voorbereiding en realisatie van infrastructurele projecten is duurzamer, effectiever en efficiënter.

5.1.4

Monitoring en evaluatie van (vaar)wegen zijn beter en vinden frequenter plaats.

Stand van zaken

Voortgang beleid per meerjarendoel

Beleidsdoel - meerjarendoel

Activiteiten

Planning

5.1

Het provinciale netwerk is sterk.

5.1.2

Er worden studies uitgevoerd naar trajecten en bereikbaarheidsknelpunten.

5.1.3

De voorbereiding en realisatie van infrastructurele projecten is duurzamer, effectiever en efficiënter.

Beleidsdoel

5.1

Het provinciale netwerk is sterk.

Meerjarendoel

5.1.2

Er worden studies uitgevoerd naar trajecten en bereikbaarheidsknelpunten.

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Er lopen op dit moment 19 studies. Een deel daarvan komt voort uit de trajectaanpak. Daarbij vindt op die trajecten in 2025 onderhoud plaats. De afgelopen periode is grote inzet gepleegd op grotere studies, zoals de Poort van Baarn en de N230 inclusief de aansluiting op de A2. Dat heeft geleid tot investeringsbeslissingen voor deze projecten in maart 2024.  
Inzet is om de meeste studies uiterlijk in de zomer van 2024 af te ronden. De voortgang van de studies is in enkele gevallen lastig. Belangrijkste oorzaken zijn stikstof, het niet op orde hebben van het modelinstrumentarium/verkeerscijfers (Stravem) en te beperkte capaciteit. Het laatste gaat met name om projectleiders voorbereiding en bij grondzaken.

Meerjarendoel

5.1.3

De voorbereiding en realisatie van infrastructurele projecten is duurzamer, effectiever en efficiënter.

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Er is te weinig capaciteit beschikbaar om aan alle projecten te kunnen werken. Er is daarom een prioritering. Uitgangspunt hierbij is dat het onderhoud doorgaat, evenals projecten die al in een vergevorderd stadium van voorbereiding zijn. Daarbij kunnen een aantal projecten worden opgepakt. Daarnaast gaan we in zogenoemde bouwteams werken, een samenwerkingsvorm waarbij het ontwerp en de uitvoering gelijktijdig worden aanbesteed. Hiermee proberen we meer projecten gerealiseerd te krijgen effectiever te gaan werken komende jaren. Voor drie projecten wordt nog een poging ondernomen om een oplossing te vinden voor de stikstofuitstoot. Hierbij worden de stagnatie van verkeer, de nieuwe Aerius-calculator en het laatste beleid betrokken. Met deze uitgangspunten berekenen we de stikstofdepositie en onderzoeken we de kansen van extern salderen en compensatie.  

Financiële Stand van zaken
In deze paragraaf presenteren wij het overzicht van baten en lasten voor dit beleidsdoel en lichten wij de wijzigingen van de begroting toe.

Overzicht van baten en lasten

5-1

Het provinciale netwerk is sterk

Tot de zomernota

Zomernota

Bijgestelde begroting

Realisatie t/m 30 april

Baten

1.370

-1.200

170

234

Lasten

-42.204

384

-41.820

-6.686

Saldo

-40.834

-816

-41.650

-6.452

Toelichting bijstellingen

Bijstelling

Baten

Lasten

Saldo

Autonome ontwikkelingen

-1.200

-1.200

Verrekening herindeling Vijfheerenlanden

-1.200

-1.200

In onze Statenbrief 'Provinciale verrekening herindeling Vijfheerenlanden' (2022BEM15-01) is o.a. opgenomen dat de provincie Utrecht door de provincie Zuid-Holland voor een bedrag van €7,5 miljoen wordt gecompenseerd in de kosten voor het beheer en onderhoud van het Zederikse deel van het Merwedekanaal. Hierbij wordt het totaalbedrag dat Zuid-Holland tot aan de ingangsdatum van het herijkte provinciefonds aan Utrecht betaalt via de huidige schuif in het provinciefonds (sinds 2019 jaarlijks een bedrag van € 1,2 miljoen) op het bedrag van € 7,5 miljoen in mindering gebracht. In de genoemde Statenbrief is ook aangegeven dat door het uitstel van de herijking van het provinciefonds, de van de provincie Zuid-Holland te ontvangen afkoopsom jaarlijks wordt verlaagd. Het resterende bedrag van € 1.5 mln. wordt met deze begrotingswijziging voor de jaren 2024 en 2025 voor € 1,2 mln. respectievelijk € 0,3 mln. verwerkt in de begroting.

Ontwikkelingen in programma's

384

384

Actualisatie kapitaallasten vaarwegen 2024

52

52

Met het actualiseren van het MIP zijn ook de kapitaallasten voor 2024 opnieuw berekend op basis van de daadwerkelijk uitgaven tot en met 2023 en de ingebruikname van een actief.  De kapitaallasten vallen hierdoor € 52.000 lager uit en komen uit op € 1.089.000 in 2024.

Actualisatie kapitaallasten Wegen 2024

332

332

Met het actualiseren van het MIP zijn ook de kapitaallasten Wegen voor 2024 opnieuw berekend op basis van de daadwerkelijk uitgaven tot en met 2023 en de ingebruikname van een actief.  De kapitaallasten vallen hierdoor € 332.000 lager uit en komen uit op € 3.247.000 in 2024.

Totaal bijstellingen zomernota

-1.200

384

-816

Financieel MJO

Beleidsdoel

Bijgesteld begroting
2024

Realisatie 30 april

Budgettaire
ruimte
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

Baten

170

234

-64

956

1.256

1.256

Lasten

-41.264

-6.686

-34.579

-48.814

-46.890

-50.083

Saldo

-41.094

-6.452

-34.643

-47.858

-45.634

-48.827

Deze pagina is gebouwd op 10/15/2024 14:59:01 met de export van 10/15/2024 14:53:00