Voortgang
Beleidsdoel - meerjarendoel | Activiteit | Planning | Budget | |
---|---|---|---|---|
5.1 | Het provinciale netwerk is sterk. | |||
5.1.1 | Het in stand en beschikbaar houden van de bestaande infrastructuur op een vastgesteld kwaliteitsniveau. | |||
5.1.2 | Er worden studies uitgevoerd naar trajecten en bereikbaarheidsknelpunten. | |||
5.1.3 | De voorbereiding en realisatie van infrastructurele projecten is duurzamer, effectiever en efficiënter. | |||
5.1.4 | Monitoring en evaluatie van (vaar)wegen zijn beter en vinden frequenter plaats. | |||
Stand van zaken
Voortgang beleid per meerjarendoel
Beleidsdoel - meerjarendoel | Activiteiten | Planning | |||||
5.1 | Het provinciale netwerk is sterk. | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
5.1.2 | Er worden studies uitgevoerd naar trajecten en bereikbaarheidsknelpunten. | ||||||
5.1.3 | De voorbereiding en realisatie van infrastructurele projecten is duurzamer, effectiever en efficiënter. | ||||||
Beleidsdoel | 5.1 | Het provinciale netwerk is sterk. | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Meerjarendoel | 5.1.2 | Er worden studies uitgevoerd naar trajecten en bereikbaarheidsknelpunten. | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Er lopen op dit moment 19 studies. Een deel daarvan komt voort uit de trajectaanpak. Daarbij vindt op die trajecten in 2025 onderhoud plaats. De afgelopen periode is grote inzet gepleegd op grotere studies, zoals de Poort van Baarn en de N230 inclusief de aansluiting op de A2. Dat heeft geleid tot investeringsbeslissingen voor deze projecten in maart 2024. |
Meerjarendoel | 5.1.3 | De voorbereiding en realisatie van infrastructurele projecten is duurzamer, effectiever en efficiënter. | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Activiteit | Planning | |||||||
Stand van zaken | ||||||||
Toelichting | ||||||||
Er is te weinig capaciteit beschikbaar om aan alle projecten te kunnen werken. Er is daarom een prioritering. Uitgangspunt hierbij is dat het onderhoud doorgaat, evenals projecten die al in een vergevorderd stadium van voorbereiding zijn. Daarbij kunnen een aantal projecten worden opgepakt. Daarnaast gaan we in zogenoemde bouwteams werken, een samenwerkingsvorm waarbij het ontwerp en de uitvoering gelijktijdig worden aanbesteed. Hiermee proberen we meer projecten gerealiseerd te krijgen effectiever te gaan werken komende jaren. Voor drie projecten wordt nog een poging ondernomen om een oplossing te vinden voor de stikstofuitstoot. Hierbij worden de stagnatie van verkeer, de nieuwe Aerius-calculator en het laatste beleid betrokken. Met deze uitgangspunten berekenen we de stikstofdepositie en onderzoeken we de kansen van extern salderen en compensatie. |
Financiële Stand van zaken
In deze paragraaf presenteren wij het overzicht van baten en lasten voor dit beleidsdoel en lichten wij de wijzigingen van de begroting toe.
Overzicht van baten en lasten
5-1 | Het provinciale netwerk is sterk | Tot de zomernota | Zomernota | Bijgestelde begroting | Realisatie t/m 30 april |
---|---|---|---|---|---|
Baten | 1.370 | -1.200 | 170 | 234 | |
Lasten | -42.204 | 384 | -41.820 | -6.686 | |
Saldo | -40.834 | -816 | -41.650 | -6.452 |
Toelichting bijstellingen
Bijstelling | Baten | Lasten | Saldo |
---|---|---|---|
Autonome ontwikkelingen | -1.200 | -1.200 | |
Verrekening herindeling Vijfheerenlanden | -1.200 | -1.200 |
In onze Statenbrief 'Provinciale verrekening herindeling Vijfheerenlanden' (2022BEM15-01) is o.a. opgenomen dat de provincie Utrecht door de provincie Zuid-Holland voor een bedrag van €7,5 miljoen wordt gecompenseerd in de kosten voor het beheer en onderhoud van het Zederikse deel van het Merwedekanaal. Hierbij wordt het totaalbedrag dat Zuid-Holland tot aan de ingangsdatum van het herijkte provinciefonds aan Utrecht betaalt via de huidige schuif in het provinciefonds (sinds 2019 jaarlijks een bedrag van € 1,2 miljoen) op het bedrag van € 7,5 miljoen in mindering gebracht. In de genoemde Statenbrief is ook aangegeven dat door het uitstel van de herijking van het provinciefonds, de van de provincie Zuid-Holland te ontvangen afkoopsom jaarlijks wordt verlaagd. Het resterende bedrag van € 1.5 mln. wordt met deze begrotingswijziging voor de jaren 2024 en 2025 voor € 1,2 mln. respectievelijk € 0,3 mln. verwerkt in de begroting.
Ontwikkelingen in programma's | 384 | 384 | |
---|---|---|---|
Actualisatie kapitaallasten vaarwegen 2024 | 52 | 52 |
Met het actualiseren van het MIP zijn ook de kapitaallasten voor 2024 opnieuw berekend op basis van de daadwerkelijk uitgaven tot en met 2023 en de ingebruikname van een actief. De kapitaallasten vallen hierdoor € 52.000 lager uit en komen uit op € 1.089.000 in 2024.
Actualisatie kapitaallasten Wegen 2024 | 332 | 332 |
---|
Met het actualiseren van het MIP zijn ook de kapitaallasten Wegen voor 2024 opnieuw berekend op basis van de daadwerkelijk uitgaven tot en met 2023 en de ingebruikname van een actief. De kapitaallasten vallen hierdoor € 332.000 lager uit en komen uit op € 3.247.000 in 2024.
Totaal bijstellingen zomernota | -1.200 | 384 | -816 |
---|
Financieel MJO
Beleidsdoel | Bijgesteld begroting | Realisatie 30 april | Budgettaire | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 170 | 234 | -64 | 956 | 1.256 | 1.256 |
Lasten | -41.264 | -6.686 | -34.579 | -48.814 | -46.890 | -50.083 |
Saldo | -41.094 | -6.452 | -34.643 | -47.858 | -45.634 | -48.827 |