Voortgang
Beleidsdoel - meerjarendoel | Activiteit | Planning | Budget | |
---|---|---|---|---|
10.1 | De basisorganisatie voor financiën en bedrijfsvoering is sterk en goed toegerust | |||
10.1.1 | Versterken en blijvend ontwikkelen van de financiële functie | |||
10.1.2 | Versterken van de juridische functie | |||
10.1.3 | Opstellen en daarna uitvoeren van programma ‘Versterken subsidieloket' | |||
10.1.4 | Versterken van de inkoopfunctie en organiseren van centraal contractmanagement | |||
10.1.5 | Versterken informatiebeveiliging en privacybescherming | |||
10.1.6 | De provincie is digitaal goed toegerust en flexibel |
Stand van zaken
Voortgang beleid per meerjarendoel
Beleidsdoel - meerjarendoel | Activiteiten | Planning | |||||
10.1 | De basisorganisatie voor financiën en bedrijfsvoering is sterk en goed toegerust | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
10.1.1 | Versterken en blijvend ontwikkelen van de financiële functie | ||||||
10.1.3 | Opstellen en daarna uitvoeren van programma ‘Versterken subsidieloket' | ||||||
10.1.4 | Versterken van de inkoopfunctie en organiseren van centraal contractmanagement | ||||||
10.1.6 | De provincie is digitaal goed toegerust en flexibel | ||||||
Beleidsdoel | 10.1 | De basisorganisatie voor financiën en bedrijfsvoering is sterk en goed toegerust | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Meerjarendoel | 10.1.1 | Versterken en blijvend ontwikkelen van de financiële functie | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Toelichting is opgenomen bij meerjarendoel 10.2.1 volgens inrichting van de programmabegroting 2024. |
Meerjarendoel | 10.1.3 | Opstellen en daarna uitvoeren van programma ‘Versterken subsidieloket' | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Activiteit | Planning | |||||||
Stand van zaken | ||||||||
Toelichting | ||||||||
De implementatie van het subsidiesysteem SAPCRM is afgerond. Er zijn volgens het rijkssubsidiekader steekproeven gestart voor extra controles op realisatie van subsidieactiviteiten. Eind 2023 is er digitaal een enquête onder subsidieaanvragers uitgezet. Daarmee wilden we achterhalen wat hun ervaringen zijn met onze subsidieregelgeving, die vanaf 1 april 2022 van kracht is. Het algehele beeld is dat men over het algemeen best tevreden is met onze regelgeving. Tegelijk wordt op prijs gesteld dat het aanvragen van de subsidie en de subsidieregeling zelf zo eenvoudig mogelijk gemaakt wordt en de doorlooptijd versneld wordt. Naar aanleiding van de bevindingen uit de enquête worden - voor zover dit nodig is - de Algemene Subsidieverordening (AsvpU 2022) en beleidsregels subsidies aangepast. Er is een achterstand ontstaan in het afhandelen van subsidieaanvragen waardoor veel subsidieaanvragen buiten de geldende afhandelingstermijnen worden afgehandeld. De oorzaak is capaciteitstekort en de implementatie van het nieuwe subsidiesysteem. De achterstanden zijn inmiddels in beeld gebracht. Er wordt gewerkt aan een plan van aanpak om deze achterstand dit jaar weg te werken. En om nieuwe aanvragen zoveel als mogelijk binnen de geldende termijnen af te handelen. Verder is het de verwachting dat we een aanzienlijk deel van de verwachte extra rijksmiddelen voor onder andere het Utrechts Programma Landelijk Gebied (UPLG) moeten wegzetten met subsidies. In overleg met de beleidsdomeinen kijken we welke uitvoeringscapaciteit nodig is bij het subsidieteam. Dat is nodig om de extra rijksmiddelen - die al dan niet via specifieke uitkering (SPUK) beschikbaar worden gesteld - te kunnen doorzetten naar subsidieaanvragers. In het vierde kwartaal van 2024 krijgen de PS informatie over de conclusies van de subsidie-enquête en over de voortgang van de afhandeling van subsidieaanvragen. Daarnaast zal een aanpassingsvoorstel van de AsvpU 2022 aan de PS worden voorgelegd. Dat voorstel sluit aan op de bevindingen uit de subsidie-enquête. |
Meerjarendoel | 10.1.4 | Versterken van de inkoopfunctie en organiseren van centraal contractmanagement | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Activiteit | Planning | |||||||
Stand van zaken | ||||||||
Toelichting | ||||||||
Versterken van de inkoopfunctie In het kader van de rechtmatigheidsverantwoording zijn de rollen en verantwoordelijkheden, in een samenwerking tussen team AO/IC (2e-lijns), CCO (3e-lijns) en Inkoop (1e-lijns), herijkt volgens the Three Lines Model. Deze verduidelijking werpt zijn vruchten af. Organiseren centraal contractmanagement |
Meerjarendoel | 10.1.6 | De provincie is digitaal goed toegerust en flexibel | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Activiteit | Planning | |||||||
Stand van zaken | ||||||||
Toelichting | ||||||||
We werken continu aan het moderniseren, flexibiliseren en verbeteren van ons digitale ecosysteem. Dit systeem is een complex geheel van hardware- en softwarecomponenten. Deze onderdelen exploiteren we vanuit de interne IT-organisatie, in samenwerking met externe partners exploiteren. Dit alles zorgt ervoor dat onze medewerkers geschikte en veilige digitale hulpmiddelen hebben. We gaan steeds meer naar een 24x7 beschikbaarheid. Onze interne organisatie is daarop niet altijd voorbereid. Dat maakt dat we keuzes moeten maken. Vandaar dat we de planning als waarschuwing melden. |
Financiële Stand van zaken
In deze paragraaf presenteren wij het overzicht van baten en lasten voor dit beleidsdoel. We lichten de wijzigingen van de begroting toe.
Overzicht van baten en lasten
10-1 | Financiën en bedrijfsv. is sterk | Tot de zomernota | Zomernota | Bijgestelde begroting | Realisatie t/m 30 april |
---|---|---|---|---|---|
Baten | -9 | ||||
Lasten | -20.087 | -175 | -20.262 | -6.415 | |
Saldo | -20.087 | -175 | -20.262 | -6.424 |
Toelichting bijstellingen
Bijstelling | Baten | Lasten | Saldo |
---|
Administratieve wijzigingen | -175 | -175 | |
---|---|---|---|
Totaal bijstellingen zomernota | -175 | -175 |
Financieel MJO
Beleidsdoel | Bijgesteld begroting | Realisatie 30 april | Budgettaire | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | -9 | 9 | ||||
Lasten | -22.927 | -6.415 | -16.512 | -24.936 | -23.750 | -24.067 |
Saldo | -22.927 | -6.424 | -16.503 | -24.936 | -23.750 | -24.067 |